torsdag 17 november 2011

favoritkaka!

Idag vankades det fika med fröken H, det var lika trevligt som alltid. Eftersom hon bakat och bjudit på fika de tidigare gångerna så tyckte jag att det var min tur att stå för fikat och då jag varit sugen på mormors favoritkaka ett tag nu så slog jag till på att baka en sådan. Och eftersom den är så god och gick hem så bra hos fröken H tänkte jag nu bjuda er på receptet! Så snäll är jag.

Så här kommer receptet:

Silverkaka (eller som jag kallar den, favoritkaka):
2 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl kallt vatten

Kräm: (jag brukar göra kräm x2 eller x3, för att få så det räcker både över och emellan)
100g smör
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
kokos till garnering

Gör såhär:
Vispa ägg och socker pösigt. Rör i vattnet, blanda mjöl och bakpulver och rör ner i smeten. Grädda nederst i ugnen i 175 grader ca 35 minuter.

krämen:
smör, socker, äggula(or), vaniljsocker kokas på svag värme (måste vara svag värme) i cirka 20 minuter.

Låt kakan svalna, dela den sedan på mitten och bred hälften av krämen på botten, lägg sedan på "locket" och häll resten av krämen ovanpå och garnera därefter med kokosflingorna och låt kakan stå tills krämen svalnat/stelnat.

Lycka till!

1 kommentar:

  1. Det var så sjukt mycket mumms! Förväntar mig denna vid fler tillfällen :)

    SvaraRadera